| |

תיקון מהלך פיקה בברך – מידע למטופל המיועד לניתוח

תיקון מהלך פיקה בברך – דף מידע למטופל המיועד לניתוח. הינך מיועד/ת לניתוח לתיקון מהלך הפיקה בברך. הניתוח מבוצע עקב פריקות חוזרות של הפיקה וחוסר יציבות. או עקב מהלך פיקה פתולוגי עם מבנה אנטומי תורם. מטרת הניתוח היא להחזיר את פיקת הברך למקומה האנטומי במרכז הברך, ולתקן את יציבות הברך שנפגעה.  

הרדמה ומשך הניתוח

הניתוח מבוצע לרוב בהרדמה כללית. בנוסף מבוצעת הרדמה מקומית של הברך. משך הניתוח כ 80-120 דקות. יש להוסיף לכך את זמן ההרדמה וההתעוררות מהניתוח.

מהלך הניתוח

מבוצעת הרדמה והשלמת הכיסוי הסטרילי. מוחדרת לברך מצלמה זעירה (ארטרוסקופ) שבעזרתה ניתן לסקור את המבנים השונים בברך. מבוצעת הערכת מנח הפיקה. במידה שיש גופים חופשיים או נזק לסחוס, הם יטופלו בשלב זה.

לאחר מכן תבוצע ארטרוסקופיה של הברך להערכת  מבני הברך השונים. יטופלו בעיות נוספות כגון קרעים במניסקוסים או נזק סחוסי. בשלב זה – ורק במידה שהוחלט על כך מראש – תבוצע גישה פתוחה בניתוח. בגישה הפתוחה יבוצע חתך עורי בשוק, הסטה של העצם עם גיד הפיקה (אוסטאוטומיה) לעמדה אנטומית יותר, וקיבוע של האוסטאטומיה בברגים.

שלב הבא של הניתוח הוא שחזור הרצועה המייצבת המדיאלית (MPFL). תוך שימוש בגיד מן המטופל או מבנק של גידים. הגיד יחובר לפיקה בעזרת עוגנים יחודיים. יועבר דרך תעלה יעודית בעצם הירך באזור בו התחברה הרצועה המקורית. לאחר וידוא שמיקום הפיקה מתאים מבחינה אנטומית תקובע הרצועה למקומה. שלב זה מבוצע בעזרת שני חתכים קטנים בעור, אך לא בצורה ארטרוסקופית.

בסיום הניתוח החתכים נסגרים בעזרת תפרים נספגים שאין צורך להוציאם. לסיום מוזרק חומר הרדמה לברך ולאזור חתכי הניתוח הנוספים. מבוצעת חבישה והברך מקובעת ביישור בסד צירים יעודי. 

 המלצות לימים הראשונים שלאחר הניתוח

  • לאחר הניתוח מומלץ להשתמש בקביים ולדרוך באופן חלקי על הרגל. זאת על מנת למנוע דימומים ונפיחות בתוך הברך. הדריכה הנה עם סד צירים נעול ביישור.
  • חשוב לקרר הברך עם קרח (שקיות תירס קפוא למשל) במהלך השבועיים שלאחר הניתוח. ניתן ליטול משככי כאבים לפי צורך.
  • אין להרטיב החתכים ביומיים הראשונים. לאחר מכן, ניתן לשטוף החתכים במקלחת. אין להכנס לבריכה או לים בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח. גם במקלחת יש להקפיד על ברך ישרה (מקלחת בישיבה עם רגל מורמת על שרפרף למשל). 
  • פיזיותרפיה יש להתחיל מיד בסיום הניתוח בשבוע הראשון. יש להשתמש בפרוטוקול יעודי לשחזור מייצבי הפיקה.

** בכל מקרה של עליית חום מעל 38 מעלות, נפיחות קשה בברך או כאבים בלתי נסבלים יש ליצור קשר עם הרופא המנתח **

חזרה לשגרה

השיקום המלא מניתוח לתיקון מהלך הפיקה נע סביב 6 חודשים. הדריכה הנה חלקית בתחילה ומגיע לדריכה מלאה לאחר 6 שבועות. לאחר תקופה זו מוסר הסד המיישר את הברך ומתחילה עבודה על טווחי התנועה של הברך וחיזוק שרירים. התקדמות התפקוד תלויה בשלבי השיקום הפיזיותרפי. חזרה לתפקוד יומי רגיל צפויה כ 6 שבועות לאחר הניתוח. פעילות מאומצת קלה סביב 3 חודשים. חזרה לשגרה מלאה ולספורט ללא הגבלה כ 6 חודשים לאחר הניתוח. נהיגה אפשרית כאשר ההליכה תקינה ולא כאבים.

מצורפים

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *